Fika

Veckan kan verkligen avrundas med ordet fika. Jag har nog aldrig fikat så mycket som nu, veckorna efter Ellas födelse. Så nu har vi bestämt att vi måste planera in lite annat resten av Emmelies semester.

I söndags spelade Emmelie match mot Värnamo, i Värnamo. Säsongens längsta bortamatch. Hur tråkigt som helst, när hon är borta hela dagen. Men de vann med 5-2, så lite värt det var det kanske.
Jag spenderade eftermiddagen hos mamma och pappa i Torarp. Ella hade varit lite orolig på förmiddagen. Ville inte alls ligga själv och hade nog lite ont i magen också. I Torarp är det alltid skönt att koppla av. Studerade en padda i mammas lilla oas i trädgården. Den har visst bott där i två år!!


Morfar Leif & Ella              Mammas oas                   Inneboende padda

I måndags tog vi det lite lugnt. Jag var hemma och slappade med Ella, medans Emmelie var iväg på helkroppsmassage. Hon sa att det var hur härligt som helst. Jag själv har aldrig varit så förtjust i massage. Gillar inte när okända tar i mig. Dumt jag vet. Kanske borde ja testa igen.
På kvällen åkte jag och mamma in till lasarettet för att hälsa på min morfar. I lördags fick han en hjärtinfarkt. Inte roligt alls. Men han var pigg, och skulle dagen efter till Karlskrona för en kärlkransröntgen. Idag mår han bättre, men ligger fortfarande kvar inne i Karlshamn.
När jag kom hem och gett Ella mat tog Emmelie en promenad med sin mamma Karin och Ella. Sist jag var ute och gick kände jag att det gick för trögt och stannade därför hemma. Ibland är det inte fel att ta igen sig själv i soffan.
Kvällen avslutade vi med att se filmen "Skotten i Knutby". Rätt bra dramadokumentär.

Tisdagen gick i shoppandets tecken. Det vankas bröllop till helgen och då krävs det klänning och nya skor. Klänning är inte det jag gillar mest att gå klädd i, men krävs det så givetvis fixar jag det.
Vi åkte därför till Kristianstad med Lina och Malte, där utbudet av affärer är betydligt större än lilla Karlshamn. Väl i Kristianstad slöt Linas kompis Åsa upp med oss och körde gärna omkring på en av barnvagnarna. Man märker bara att saker och ting går annorlunda till med små barn. Man kan inte gå omkring som man brukar. Och man hinner inte med så mycket som man brukar. Rätt vad det var skulle Malte ha mat, sedan var det Ellas tur. Men vi hade tur, jag hittade mig en klänning på H&M. Jag ska ge den till Nettan sedan har jag bestämt. Om hon vill ha den vill säga. Skor hittade jag också. En öppen sko, där både Lina och Emmelie skrattade lite smått. Jag går ju mest i gympa skor, så jag antar att de inte var min stil. Men men, ibland så får man bita ihop. Det ska ändå bli lite kul att klä upp sig lite. :)
Vi hann även med att köpa lite annat också. Emmelie hittade lite kläder hon också, och Ella fick tex ett par supersöta badbyxor i rött med vita prickar på. I höst blir det babysim.


Åsa med Ella                     Ella & Malte

Onsdagen var lite lugnare. Vi gick en runda på stan för att uträtta lite ärenden. På eftermiddagen tittade Jennifer från laget förbi. Hon väntar sitt andra barn nu när som helst. Hennes supersöta Mårten ska bli storebror. Det var kul att ses. Man saknar ju alla från laget nu när man inte spelar längre. Ella fick en supersöt bodysuit och en brun randig mössa.
Emmelie skulle spela säsongens viktigaste match mot Tingsryd hemma, så jag tvingade mig iväg trots att jag hade fått grym huvudvärk. Hade ofta huvudvärk innan jag blev gravid, och även en del under första delen av graviditeten. Men den försvann sen när jag gick hem från jobbet i mitten av april. Nu fick jag känna på hur det var att ha huvudvärk igen.
Förra gången de möttes vann Tingsryd med 4-3, men denna kvällen vann Lörby med 3-1. Det var en bra match och mycket folk. Tingsrydstjejerna var rätt fula både på plan och i mun, så rätt lag vann! Ella var med hela matchen, men sov för det mesta.

På torsdagen fick vi besök av min jobbakompis Sara och hennes Henrik och Ebba. Det är så kul att vi är mammalediga samtidigt, och det skiljer bara två månader mellan våra små tjejer. Ella fick så fina Hello Kitty kläder och en liten söt elefant. Kolla in så söta de är!


Ella & Ebba


Ella & Ebba

På eftermiddagen var vi på BVC. Var lite nervös för Ellas vikt, hon hade inte gått upp så mycket förra veckan. Men idag hade hon gått upp till 4500 gram. Skönt! De sa att Ella var med riktigt bra, och hon följde blicken fint. Hon är verkligen med. Hon ligger numera och studerar en, och hon studerar leksaker i vagnen tex mycket mera.
Moster Josse kom upp en stund efter jobbet för att kela lite med Ella. Emmelie stack och tränade, Josse stannade och hjälpte mig färga håret. Så tråkigt att inse att jag måste göra detta resten av mitt liv om jag inte vill se helt grå och trist ut. När hon gick hem gick jag direkt på mina tårnaglar och manikyrerade så gott jag kunde. Eftersom jag ska ha öppna skor på lördag måste även fötterna vara fina. Därefter målade jag dem också. Hmm.. Detta är verkligen inte jag, men som sagt, ibland gör man sånt som man inte brukar.
När Emmelie kom hem badade jag Ella. Hon behöver verkligen bada minst två gånger per vecka nu när hon börjat spy mera. Emmelie hade full fart i köket med att baka kladdkaka och kladdmuffins. Hon har verkligen blivit bra på att baka min fru. Det är bra att ha lite i frysen.

Idag fredag sov vår lilla ängel hela förmiddagen. Vi fick i princip väcka henne vid halv tolv för att hon skulle hinna äta. Vi hade några ärenden på stan som var tvunget att göras idag. När vi gick hem mötte vi regnet. Därefter ösregnade det verkligen. Både blixtrar och åska kom. Jag tycker det är mysigt, helst på nätterna.
Vid halv tre kom Sabine, Mattias och Wilma som vi träffade på BB. Tjejerna föddes samma dag, och vi tillhörde samma föräldrargrupp hos barnmorskorna. Det var kul att ses. Vi hoppas också på att få ihop en träff med alla från föräldrargruppen. Kanske kan det bli av till hösten.
På kvällen åkte vi ut till Märserum för att se dem möta Listerby. Det blev riktigt kallt, och matchen var inget vidare. De låg under med 5-1 när vi åkte, med kvarten kvar.
När vi ändå var i krokarna åkte vi inom Elin som fyller 1 år i helgen. Ella är bjuden på kalas imorgon, men eftersom vi ska på bröllop kan vi inte komma. Vi lämnade ett paket till den lilla sötingen, som hon får öppna på sitt kalas ändå. Ella fick i sin tur 2 paket av Elin, en jätte fin badbok och stapelbara skålar som rullar från Fisher Price. Jättefina!

Nu måste vi sova så att vi är pigga till bröllopet i morgon!

Kommentarer
Postat av: micke

Ingen mer inlines åkning då :)



Hoppas vi hittar någon helg vi alla är lediga på, skulle verkligen vara skoj att träffa er! Var hos Annas farmor i fredags med "vildingarna" men vågade inte ringa på!



Ha en trevlig helg och hoppas din morfar kryar på sig.



Micke som absolut skall sova nu

2009-08-15 @ 02:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0