Julen var här...

...och vände. Lika fort som julafton kom så var den över. Likadant med julkänslan. Idag har vi varit ute och gått i ösregn. Vad liknar det? På juldagen och allt. Så vackert vinterväder som vi haft. Och nu har regnet tagit bort allt allt. Nåja, vissa hävdar att det kommer mer. Vi får väl se.

Dagen innan julafton var jag klar i alla fall med allt fixande och alla bestyr. Jag och Emmelie hade stått på tisdagen och stekt 2 långpannor med köttbullar och även bakat bröd. Så den delen var klar. Julklapparna klara. Härligt! På lilljulaftonen åkte vi hem till mina föräldrar för lite "för"firande. Det har vi alltid gjort. Känns skönt att värma upp med ett litet julbord, och i normala fall brukar även denna kvällen vara en rimkväll. Men inte detta året. Detta året firade vi tillsammans med Emmelies familj, och uteslöt därför denna del (förutom Josse, som hade missat den informationen eftersom hon varit på Bali :-) ). 

Här är vi hemma hos mina föräldrar. Ella som en liten nissa... i min och Josses gamla barnstol som nu gått i arv.







Mammas och pappas lilla älskling Ebba är nu 12 år gammal. Halvdöv och dissar alltid Ella. Hon gillar inte konkurrensen... :-) Men här ligger hon faktiskt kvar när vi satte Ella jämte henne. Ella har börjat gilla att ta i henne i alla fall, hon är ju så mjuk och go och vill gärna dra lite i pälsen. Då brukar Ebba gå undan med svansen mellan benen. :-)



På julaftonen blev det stressigt på dagen. Vi har ju en tendens att sova länge (eftersom vår älskling gör det). Sen var det dags att åka och hälsa på min kära farmor som nu är 92 år gammal. Hon var inte alls på humör denna dagen (därför tog jag inga kort) och tjabbade mest med oss. Hon börjar bli virrig och lite dement.
Därefter åkte vi och hälsade på min morfar. Man ska hinna med så mycket denna dagen. Och man vill ju givetvis hälsa på de gamla, de ser ju fram emot det. Ella sov mest hos morfar men vaknade till en stund och hamnade då i hans famn.



Här är Ella hemma i lägenheten och väntar ut sina mammor som gör sig julfina. :-) Tack Hanna och Fredrik för att vi har fått låna er hoppgunga. Ella gillar verkligen den. Den är perfekt när Ella inte vill ligga själv.



Så här fin var jag på julaftonen!!



Kusin Malte var också med och firade ute hos mina föräldrar i Torarp. Vi hann nästan ut dit till Kalle Anka. Det var faktiskt första året som jag missat början på det, men även första gången på länge som jag inte somnat under det heller... :-) Så söta de är. Malte håller stadigt i Ellas hand. Sen blev han lite trött... :-)



Här är alla som firade ihop i år. Vi hade slagit samman våra familjer för första gången på julen. Det blev väldigt lyckat. Vi körde knyte, så alla hade fått bidra till julbordet.


Min pappa Leif                   Min syster Josse               Emmelie


Linas Mikael                     E's pappa Rolf                E's syster Lina


E's mamma Karin             Min mamma Sig-Britt           Moi

Jag berättade ju om Ella och Ebba innan. När Malte kom blev bilden helt annan. Hon blev helt galen i honom. Och han i henne. Han skrattade och hon ville leka med honom. Hon satt tryckt till honom och följde honom hela kvällen. Satt han hos någon i soffan, då satt Ebba tryckt jämte. Flyttades han till någon annan följde hon efter. Märkligt. Så har hon inte gjort innan med någon. Det såg ut som om hon vaktade Malte! :-) Djur och barn är härliga helt enkelt. Man skulle vilja veta hur de tänker ibland.





Nästa är ska vi inte ha så mycket julklappar. Det tog hela kvällen att öppna dem. :-) Och Ella fick hur mycket som helst. Vi kommer lägga upp lite vad hon fick senare. Men tack till alla, hon fick så mycket fint!



Detta året intruducerade min familj en "gammal" tradition vi har (kanske barnsligt, men vi har askul under tiden) för familjen Nilsson. Vi gör lite annorlunda jufotografering, som vissa år har blivit nästa års julkort till släkt och vänner... typ lite som Sunes. :-) Ett gott skratt brukar vi få, och de som får dem. Haha. Och gud vad vi skrattade i år. Nilsson verkade tycka det var kul, och ställde glatt upp. Om det sedan blir deras julkort nästa år, det återstår att se. :-)

Här är familjen Lindell/Nilsson.





Och här kommer familjen Nilsson/Lindell/Jonsson.





Här får Ella sin första julklapp, från moster Josse. Sittande i mosters knä dessutom.



Vi hade två mycket duktiga tomtar. Mikael och Josse.



Här sitter alla förväntansfulla och studerar utdelningen.



Här sitter Ella i mormor Sig-Britts knä med en av sina julklappar. Sedan blev det en stund även i morfar Leifs knä.



Mormor Karin sitter här med Malte som har snott in sig i snöret (som förresten var mer intressant än julklapparna :-) ). Ella myser med sin morfar Rolf.



Fantastiskt fin bild på moster Lina och Ella.



Vid 12 snåret fick vi dra igång nästa "julklappslek", den med tärningen. Alla hade skaffat en 50 kronorsklapp som vi sedan kastade tärningar om. Det var ett hemskt slit efter denna termos som till slut hamnade hos Mikael. :-) Jag hamnade när tiden var slut lottlös, men min snälla far som hade vunnit 2 julklappar vid det laget delade med sig av en. Tack pappa!



Halv 3 låg vi trötta hemma i våra sängar. Det blev en lång intensiv dag, men väldigt trevlig och lyckad!!!


Nu sitter jag mitt i natten och skriver. Ella sover sen 22 tiden. Emmelie är ute och festar. Det är tradition att gå ut på juldagen, så hon och Hanna åkte ner till Hörviken på fest, för att sedan gå ut här i Karlshamn (det är vad jag tror i alla fall.. har inte hört något annat). Jag är inte speciellt ledsen att jag inte är med. Det känns helt ok att vara hemma med Ella. Förra året var jag inte heller ute, då satt jag hemma hos Nettan och Håkan gravid. Det brukar vara så mycket folk ute. Folk köper förköp innan för att komma in på de få ställena vi har i Karlshamn. Jag har gått ut så mycket innan och stått och köat i timmar så det kändes helt ok att stanna hemma och kolla på film i stället. Men nu ska jag också krypa ner i sängen.

Här är 2 bilder på Ella från idag när hon leker med sin nya docka. Dockans krona hamnade även på Ella. :) Hon ser ut som en lite kung vår prinsessa. :)





God natt till er alla!

Kommentarer
Postat av: Yenny & Jessica

Tack för underbara bilder och all "vardag" ni delar med er av. Er lilla tjej är bedårande söt...! Själv längtar vi nu till sista UL på tisdag... Spännande! Sen kan tiden gärna gå till februari tycker vi ; )



God fortsättning på er!



Kram

2009-12-26 @ 21:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0