Och så äntligen...

...kom HON! Vår underbara lilla dotter. I en handvändning förändrades livet tvärt. Att man kan älska någon så fort och så otroligt oändligt! Det finns inga ord som kan beskriva vår glädje och kärlek!

Alldeles nyfödd
Alldeles nyfödd

Tisdagen den 14 juli klockan 18.53 kom Ella äntligen. Hon var 52 cm lång och vägde 3800 gram.

Värkarna hade börjat lite smått på måndagsmorgonen, och vi åkte in till förlossningen första gången natten mellan måndagen och tisdagen. Vi fick åka hem igen. De sa att detta kunde ta tid, allt från en dag till tre.
Jättedeppiga åkte vi hem. Man var ju ivrig samtidigt som man hade värkar. Väl hemma tog värkarna fart, de blev mer intensiva och tätare. Vid 14 tiden var vi tillbaka i Karlskrona, och då var det igång.
Förlossningen tog en oväntad vändning efter 18 tiden. Hjärtljuden var för höga (193) och jourläkare sattes in. Ett prov tog på barnets huvud som visade sig ha för höga värden av mjölksyra. Beslut togs direkt om ett urakut kejsarsnitt.
Det blev kaos ett tag. Varken jag eller Emmelie var med. Nu i efterhand är vi så nöjda ändå. Prio 1 var Ellas liv. Och för det är vi dem evigt tacksamma!!
Förlossningen blev inte som vi tänkt oss. Kejsarsnitt pratas det inte mycket om innan, vilket egentligen kanske inte är fel. För uppstår det ett akut kejsarsnitt finns det ju en anledning till det. Men man hade ju en bild framför sig. Jag hade en bild av att barnet läggs upp på bröstet, första ögonkontakten. Navelsträngen som klipptes av av Emmelie. Moderkakans livsträd. Inget av det fick vi uppleva. Men vi fick Ella. Vägen till livet kan se olika ut.


I väntan på mammas bröst fick pekfingret duga :)

Från det att Ella föddes, tills att jag blev upprullad på BB tog det 3 timmar. Emmelie fick vara med när Ella blev avtorkad av sköterskorna direkt efter förlossningen. Direkt efter det lades hon i Emmelies armar. Det känns så skönt i efterhand att veta att Emmelie varit med från nästan första minuten i Ellas liv. Klockan 22 förenades vi för första gången. Det kändes helt overkligt. Jag ligger redan i rum 5 på BB och in kommer Emmelie med vår dotter. Så fin. Så vaken. Så stort.

Igår lördags kom vi hem. Vi längtade lite hem. Vi hade det jättebra på BB. Mat flera gånger om dagen. Hjälp bara några meter bort. Man lever i någon sorts bubbla, bara vi tre där borta. Och det känns verkligen bra att man kan tillåtas få leva så ett kort tag. Men man måste även ur bubblan, ut i verkligheten.
Jag hade kommit upp på fötter rätt snabbt tyckte alla. Jag kände att det var dags att åka hem. Måste ta det lugnt dock. Men Emmelie är ju hemma, och hennes hjälp är obeskrivbar. Hon blir mina ben och mina armar när jag inte riktigt kan komma ur sängen, eller när jag måste amma och få allt räckt till mig. Vi är ett bra team! :)

Vår förlossningsupplevelse blev som sagt inte som vi trott, men vårt minne av den är ändå så starkt. Allt bemötande av all personal på både förlossningen och BB har varit fantastisk. Och att vi har varit 2 mammor har absolut inte varit något hinder. Vi har inte känt några konstigheter alls. Vi är bara djupt tacksamma!


Morfar Leif, Mormor           Morfar Rolf, Mormor
Sig-Britt, Moster Josse
      Karin


Första badet       Färdig för hemfärd


Ella Hilda Alice Lindell

Så, nu är vi tillbaka i bloggens värld igen.
Vi vill passa på att tacka för alla lyckönskningar som vi fått här, eller på annat sätt!
Vi ses snart igen!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Måste bara få säga det en gång till. Hon är jättesöt och fin. Och njut!!! Kramar Sofia

2009-07-19 @ 21:27:30
Postat av: Lilian

Stort grattis till er söta lilla flicka!

2009-07-19 @ 22:23:33
URL: http://livetenligtlilian.blogspot.com
Postat av: Anna Jensen

Sitter och blir alldeles tårögd när jag läser, kanske hormoner som spelar ett spratt eller det att jag verkligen förstår era känslor och tankar!! Hon är så söt och fin!

Kram Anna.

2009-07-20 @ 09:10:32
Postat av: Lizette

Grattis till er fina flicka!Lycka till med Allt! kram kram

2009-07-20 @ 10:36:17
Postat av: Lisa

Vill bara säg att hon är fantastisk! Och om du vill prata om att förlossningen inte blev som det var tänkt, men ändå det bästa är det bara att du hör av dig!! Stora varma kramar till er alla 3

2009-07-20 @ 11:31:59
Postat av: Lisa

Stort grattis till er dotter! :D

2009-07-20 @ 12:51:55
URL: http://lisoball.bloggagratis,se
Postat av: Helena

Grattis än en gång....:-)

2009-07-20 @ 14:41:09
URL: http://www.helenathomasemilia.dinstudio.com
Postat av: Gun o Leif

Grattis o kramar till er båda för er underbara och söta dotter.Vi kommer på besök när allt lugnat ner sig.

2009-07-20 @ 20:02:23
Postat av: Sara Tegvald

Hej tjejer! Hoppas allt går fint hemma. Ett stort grattis igen till fina Ella. Vi kommer någon dag sen när ni har landat. Massa kramar från oss.

Sara, Henrik och Ebba

2009-07-20 @ 22:34:38
Postat av: Anna

Så fina bilder på lilltjejen!

Vad skönt att allt gick bra, men förstår känslan när det inte blev som man hade tänkt sig. Fick själv akut kejsarsnitt med Elias, efter 30 timmars värkarbete, varav 8 timmars krystvärkar. Jag kände mig snuvad på min första förlossning och jobbigt att vara opererad efteråt, har väl dåligt läkkött eller något, men jag tyckte det var jobbigt i flera veckor. Efter ytterligare två förlossningar som både gick bra, kan jag inte förstår de som självmant väljer kejsarsnitt... Men det är ju för väl att det finns som nödlösning! :)

Ta hand om er nu!

2009-07-21 @ 18:23:01
URL: http://solvandan.blogspot.com
Postat av: Paula

Grattis till er!

Vet hur det känns att det inte blir som man tänkt sig. Fick mina små tvillingar i vecka 25+0 genom ett snitt.

Skönt att det gick bra för er!

2009-07-23 @ 10:54:42
URL: http://paulacarolineryberg.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh grattis till er lilla tös. Skönt att läsa att er upplevelse blev fin även om den inte blev som planerad. Mysigt att Emmelie fick hålla henne när hon var nyfödd, det hoppas vi att Carola får göra även med vår lilla kille. 10 v kvar exakt idag, sen vet man ju aldrig när han behagar att vilja titta ut.



Hur går allting nu med amning och sömn? Har ni fått någon rutin på någonting? Hon är sockersöt er lilla tös. Lycka till!!!



Kramar Ida i Lund

2009-07-28 @ 14:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0