Hoppas hoppas att maginfluensan är över...

Vilka dagar det varit. Igår vaknade jag och var dålig i magen, mådde illa (men gick ändå på mamma/pappa/barn gympa... berättar mer om det sen) och kunde inte äta på hela dagen. Ringde mina föräldrar som då berättade att de båda fått maginfluensan under natten. Mamma hade suttit barnvakt kvällen innan, och det förklarade det mesta. Väntade bara på att det skulle bryta ut på både mig och Ella.
Inatt vaknade jag av att Emmelie väckte mig och berättade att hon hade spytt. Yippie! Då hade hon drabbats! Så höll det på hela natten. Sedan har hon bara sovit hela dagen och jag och Ella har mest bara hållit oss undan.
Nu sover båda mina hjärtan! Emmelie mår bättre och Ella verkar må bra. Jag vet inte om jag inbillar mig, men mår lite illa. Har druckit en cola och en bit schweizernöt (det är ju ändå fredag :-) ), men är livrädd att det ska komma upp. Vill ju inte att jag inte ska kunna se cola eller schweizernöt framöver utan att förknippa det med maginfluensa. Aja, Jag håller tummarna för att det bara är inbillning!

Har varit duktig idag och städat ut lite gamla "tittkopior" som vi fick när jag jobbade i videobutiken. Vi fick ju en massa filmexemplar skickade till oss i förväg som vi skulle titta på för att förenkla ordrarna sedan. Alla dessa filmer har jag alltså sparat. Idag tog jag tag i alla dvderna (jag har lådvis av vhs hemma hos mamma och pappa som jag ska ta tag i vid ett bra tillfälle) och sparade några, slängde en del (gud vad massa dålig film som har gjorts) och gjorde en liten ge bort hög.

Hann även se klart 2 filmer som jag påbörjat innan. Det är lite så nu, en film kan vara i flera dagar här. :-) Den ena var en svensk fantastisk film "Masjävlar" om ni kommer ihåg den? Hur bra är inte Ann Petrén i den? Jag bara skrattar när hon säger "hon jobbar med data"...

Den andra, "Daisy Diamond" med Noomi Rapace var fruktansvärd, och då menar jag handlingsmässigt. Hon var grymt bra. Shit vilken skådis! Jag har ju annars bara sett henne i Stieg Larssons filmatiseringar, och då var hon ju hur bra som helst. Här var det mer skådespeleri. Antagligen berördes jag så mycket eftersom filmen handlar om en mamma och hennes 4 månaders baby. Hennes kamp att lyckas som skådis, samtidigt som hon försöker ta hand om sitt barn. Se den om ni kan! Men man mår inte bra efteråt.


"Daisy Diamond"


Veckan har annars varit full av aktiviteter. I tisdags följde jag med Sabine och Wilma på Babyrytmik. Hade ingen aning om vad det gick ut på innan. Men det kan nog bli kul. Mycket sång och rörelse. Som vanligt var Ella lite apatisk, och låg mest och sneglade på instruktören, men efterhand såg det ut som om hon gillade det. Vi ska dit varje tisdag nu framöver. 

Och i torsdags var vi på mamma/pappa/barn gympa, eller mamma/mamma/barn gympa för vår del. De har det som ett pass på gymet där vi går. Det var första gången och Sabine och Wilma följde med oss. De brukade visst bara vara några stycker mammor och barn, men i torsdags var vi 13 mammor med barn. Jag tyckte att det var jättebra, och skönt att kunna gå och träna med Ella. Träningen var väldigt bra också. Jag var riktigt trött efteråt. Man kör en del på matta, med tyngder, en del hopp osv. Och hela tiden har man barnet jämte på en matta. Ella fick vara som tyngd när hon inte ville ligga själv. :-) Barn skriker. Mammor som ammar eller byter blöjor. Perfekt! Skriker ens barn behöver man inte känna sig besvärad som man kan ibland. Dit kommer jag gå igen. 

 

I söndags fick Ella testa på att äta mellanmålet själv. Det gick som det gick. Och det såg ut som det gjorde, efteråt. Men det är väl så det ska var?! :-) De ska väl få kladda lite själva... även ifall man egentligen inte vill det.





I tisdags önskade jag mig köttfärslimpa! Och fick det också. Åh så gott det var. Det var första gången vi (Emmelie) lagade det. :-) Det får vi göra fler gånger! Det var perfekt efter ansiktsbehandlingen jag fick den dagen. Hade ett presentkort liggande som nästan gått ut. Gud så skönt det var! Det härliga var att det var så mycket massage. Det trodde jag inte. Man skulle gå på sånt mer ofta. Emmelie brukar gå på massage då och då, jag har egentligen aldrig varit så förtjust i det innan, men det är rätt skönt att få slappna av och bli ompysslad för en stund. Jag nästan somnade på kuppen. Då har det ju varit avslappnande.



Vår ögonsten Ella har denna veckan ätit lite välling. Wow! Mamma gav henne i onsdags, och då drack hon nästan upp allt. Jag gav henne vid 2 tillfällen igår och då drack hon upp allt. Idag drack hon upp hälften kanske, men det är ändå ett framsteg. Övning ger färdighet!



Nu ska jag snart också krypa ner i sängen. Börjar bli lite trött. Håller mina tummar på att vi ska vara friska och krya imorgon! Vi har ju fribiljetter till Calle som är i Karlshamn då. Syrran är ju med och anordnar det hela. Vi har ju lovat att ta med oss Johanna också, men går det inte så går det inte.

God natt och Lev väl!


Kommentarer
Postat av: Lörby-Tage

Hej!



Va stor Ella har blivit, så söt!!



Hoppas ni mår bättre nu... Läste ditt förra inlägg igår och skulle kommentera det men sedan kom det annat (Max) ivägen och så nu ser jag att din mamma har fått i Ella lite välling.

Var precis det jag skulle komma till....



Jag hade det likadant med Max. Eftersom han totalvägrade flaskan vågade jag heller inte sluta amma helt, trots att jag förstod att han inte blev tillräckligt mätt längre av den (detta var vid 8mån). Vi försökte med att Jocke skulle ge, mamma och syster min kom och försökte och jag gick ut från rummet men inget hjälpte.

Tillslut så bara bestämde jag mig... "Imorgon slutar jag amma och då får det bli gröt istället" Så ibörjan fick jag gå upp vid 4 och ge gröt, den tiden jag ammade innan. Riktigt tufft, för han blev ju pigg under tiden och ville därefter leka. Vid ammningen kunde han ju somna om.

En vecka gick och det var dax för mig och en kompis att göra Ullared och Max skulle för första gången sova över hos Mormor.

Mamma tyckte jag skulle skicka med alla sortes av välling jag hade samlat på mig. Hon ville prova de först innan gröten. Konstigt nog så var det då inga protester. Tog en hel flaska 200ml!!! Trodde inte det var sant när mamma ringde mig... och sedan den dagen så älskar han sin välling. Skulle kunna dricka välling hela dagarna! :o)

Var precis som han kände att jag var långt borta ifrån honom och då fungerade de!!



Så lycka till, jag håller tummarna för er!

Kramar Tage

2010-02-06 @ 09:31:11
Postat av: Jessika

Tack för inlägget Tage! Vi kanske får göra ngt sådant som att åka iväg för att det ska fungera! Vi har ju haft sådan tur än så länge att vi iaf inte behöver mata henne om nätterna. Men vissa kvällar innan hon somnar funkar det alldeles utmärkt med gröt för att sedan dagen efter inte funka alls, då har vi testat med välling som hittills inte funkat med större framgång. Då har det blivit så att jag har ammat för jag vill ju inte att hon ska gå hungrig. Hur har det fungerat med Max med den andra maten? Ella är ju lite kräsen där med och det kan vara från dag till dag hur bra hon äter.

2010-02-07 @ 17:04:25
URL: http://emmeliejessika.blogg.se/
Postat av: Yenny & Jessica

Hej tjejer!



Hoppas ni är friska och krya efter maginfluensan.. Klarade Jessika och Ella sig? Fy farao för maginfluensa...



Var rädd om er!

2010-02-09 @ 21:33:19
Postat av: Tage

Hej igen!

Periodvis upp och ner...

Ibörjan gick det jättebra med de flesta sorter och sedan bara vände det helt tvärt. Efter en period så gick det bara med spaghetti och köttfärssås samt biffstroganoff (6månaders maten). När han sedan gick över till 8månader gick de mesta förutom fisken. Åt en hel burk både vid lunch och kväll. Men efter en förkylning så bara vände allt... var överlycklig om jag fick i honom en halv burk. Vissa dagar bara ett par skedar. Samtidigt så var då endast 2-3sorter som fungerade igen. Så då ändrade jag faktiskt så han bara åt burkmat på dagen och att det fick bli gröt som kvällsmat innan vällingen. Tyckte det var bättre att han åt rejält innan läggdags än bara ett par skedar. Vilket är grymt frusterande även för en annan!



Vet att jag tog undan lite köttfärssås (likadant med korvstroganoffen) innan jag kryddade den för mycket och gav honom de tillsammans med klippt/mixad pasta och det gick jättebra. Även min egna fisk gillade han. Därefter vände de och de mesta gick bra igen, även att han åt en hel burk.



Nu är han inne i en kreglig period igen, tyvärr. Har varit jätteförkyld i 2veckor nu. Och man vet ju själv hur stort matlusten är när man är halvkrasslig. Så nu är vi åter tillbaka till en halv burk men det fungerar med fler sorters burkmat iallafall. Har oxå börjat med 1års maten för dom smakar ju mer och så är han ju redan 1år nästa vecka (Helt sjukt!!).

Sedan gör jag som så att på kvällen så ger vi han mat el gröt först och därefter äter vi. Och då får han alltid smaka vår mat. Äter faktiskt de mesta som vi äter.



Pratade med min läkare vid en kontroll kring detta och enligt honom så behöver man inte vara rädd för de där med att det bara är en eller två sorter dom äter. Han sa bara "Men det är väl jättebra att han har hittat något han tycker om" De där med varierad kost behöver man inte vara så fokuserad vid när dom är så små. Jag var ju lite orolig när jag bara gav honom "lagad" mat en gång/dag. Blir ju en massa gröt o välling då istället. Men han tyckte att huvudsaken var att dom åt!



Sedan menade han på att det endast är de första 6månaderna som man behöver vara extremt försiktig med vad dom äter. Därefter och ju äldre dom blir så kan ge dom de mesta. För jag frågade hur det var med kassler. För när vi åt de så ville han så gärna med smaka och kassler är ju jättesalt. Och då menade det han på att det är så små mängder dom äter så det absolut inte är någon fara. Han tyckte bara det var bra om han var intresserad av vår mat och då tyckte han att det var helt ok om han smakade ett par skedar.

Så är hon intresserad av er mat, låt henne prova och smaka! Det smakar ju betydligt mer än burkmaten och då kanske hon hittar matlusten igen.



Max skall alltid vara med mig när jag lagar mat och blir vansinnig om han inte får smaka ur grytan när jag gör det. Häromdagen åt han vår blomkålsoppa och bara älskade det!!! Så jag är endast lite försiktig med saltet i maten, annars kryddar jag som vanligt. Sedan får jag och Jocke får salta på maten på tallriken istället.



Lycka till! Kram

2010-02-10 @ 12:42:29
Postat av: Jessika

Va skönt att doktorn sa så! För man är ju lite nojig när hon bara gillar typ 2 sorter. Man är ju rädd att hon inte får i sig det hon behöver. Men hon går ju upp i vikt som hon ska så det verkar inte vara nga problem iaf!

Gröt gillar hon dessutom så det får hon nu 2 gånger om dagen.

Fyller han ett år nästa vecka lille Max?! Herregud va tiden går! Vilket datum är det som han fyller?



kram

2010-02-12 @ 15:02:46
URL: http://emmeliejessika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0