En lång vecka har gått...

Oj så fort veckorna går. Vi har haft så mycket att göra, och sen har ju OS börjat... jag har helt enkelt inte hunnit blogga. :-) Jag skulle ju kunna bo framför TV:n nu med all sport, men det går ju bara inte. Ella tillåter inte riktigt det. Men lite har jag kunnat se ändå. Curlingen tex är ju min stora favorit. Skulle verkligen vilja testa det någongång. Sen har jag sett Ferry vinna, Anja falla och lite sprint. Reprisen idag visar förhoppningsvis både hockey och curling.

Förra fredagen hade vi Edvin hos oss över natten. Cissi jobbade natten och Mattias var på rally. Det var mycket lugnare denna gången med bara Edvin, ibland har vi båda syskonen hemma, och då kan det ibland bli lite katt och råtta. Man vet ju själv hur syskonkärlek fungerar ibland.
Vi åt lite tacos och kollade på "Let's Dance", kanske inte alls så roligt i en 7-årings liv, så han roade sig med spel på datorn. :-)





Här läser Edvin för Ella i hennes "Ella" böcker. Det tyckte hon var roligt.

Dagen efter tog vi vagnen och gick genom stan ner till havet för att mata fåglarna (det har vi ju aldrig gjort innan :-)). Edvin tyckte det var jättetråkigt att gå, men väl framme vill han inte gå hem igen. Det var tydligen roligt att ge fåglarna mat.



Jag koncentrerade mig på att fota fåglarna i stället för att mata dem. Fiskmåsarna är inte riktigt mina favoriter, de låter mycket och tar maten från änderna (som då är mina favoriter). Men de är mycket vackra! Blev lite nöjd med dessa bilderna.







När vi hade lämnat Edvin hemma hos mamma Cissi igen åkte vi i princip bara hem och vände för att sen åka på grillfest/kalas hemma hos Emmelies jobbakompis Fia. Där grillades det på bakgården, korv och viltfärsbiffar. Hur gott som helst. Tyvärr hann vi inte stanna så länge, för vi var även hembjudna till Nettan och Håkan på "Melodifestivalfest". :-) Men Grattis igen och Tack för GOD mat!



Här är Fia med Ella.

Hemma hos Andersson/Svensson hade de andra ätit redan när vi kom. Men vi var så mätta efter Fias mat så vi köpte bara med oss godis och läsk. Glenn hade varit så duktig och skrivit ut röstningspapper till Melodifestivalen, där vi skulle fylla i vad vi trodde osv. Men HALLÅ, är det meningen att någon låt ska vinna hela Melodifestivalen??? Hur låg kvalité är det egentligen på årets tävling? Jag gillade ingen låt, möjligtvis Andreas Johnson, men inte ens den var JÄTTE bra, vilket man kräver om man ska skicka iväg en låt. Jaja, vi får helt enkelt hoppas att det blir bättre längre fram!!


Pernilla & Glenn              Emmelie & Emma


Peter & Håkan               Jessika & Nettan


Alla barnen (utom Elsa som sov) Ella, Noah & Hugo.

Måste ju bara nämna att ALLA barnen somnade till slut, ett efter ett, förutom Ella... Nej hon ville inte somna. Hon har svårt att somna borta har vi märkt. Det är svårt att slappna av... Vi är ju alltid borta med, så nu skulle vi vilja kolla hur det blir om vi har folk hemma någongång. Har hon lika svårt att slappna av då? Vi får testa!

♥ALLA HJÄRTANSDAG♥

Dagen även då Ella blev 7 månader!!!

På morgonen överraskade Emmelie mig med en Alla Hjärtansdags frukost. Ser ni att köttbullarna och prinskorvarna blir ett hjärta? Sött! Grejjen var att jag hade tänkt göra något liknande, men jag fick tappert ligga kvar i sängen. :-)



Min present till Emmelie blev en biljett till P!nk i sommar. Ska bli jättekul! Det enda var att det blev på fredagen under Östersjöfestivalen v.29. Brukar vara en helig vecka här i Karlshamn, men vi känner inte längre ett sånt sug efter det som när man var yngre. Förra året missade vi den helt, eftersom Ella föddes då. Nu åker vi bara upp för dagen så vi hinner nog med lite festival ändå.



Jag fick av Emmelie ett spel till PS3:an, "Scene It". Ett filmspel, med endast filmfrågor. Kan det bli bättre? Detta spelet har endast funnits till XBOX innan, men nu har det alltså släppts till samtliga konsoller. Ska bli hur kul som helst att testa det!



Vi körde inom Emmelies mamma Karin på eftermiddagen och hälsade på en stund och körde henne sedan till jobbet. Ella passade på att hälsa på Simba, Emmelies katt, som bor hos hennes föräldrar pga hennes allergi.




Av mormor Karin och morfar Rolf fick Ella denna baddräkt till sommaren.

Och på Alla Hjärtansdag har man ju även strumpbyxor med hjärtan på!!!!



Vi åkte sedan hem till mina föräldrar och åt Alla Hjärtansdag middag. Jättegott! Efteråt serverades dessa härliga semlor! Med tanke på att det var semledagen i tisdags. Och Emmelie vann även på trisslotten hon fick, jag & Josse vann som vanligt inget.




Av mormor Sig-Britt och morfar Leif fick Ella en Pippi tröja som mormor gjort och mjukisdjur.

Sen måste jag ju bara nämna att jag numera inte går omkring som ogift. Fick äntligen hämta min ring i Karlskrona, som äntligen blivit godkänd från försäkringsbolaget. Jag hade nästan glömt hur det kändes att ha en ring... Det var ju i oktober jag tappade den. Men nu känns det fin-fint. Och den kommer INTE ramla av, jag lovar!



Jag var sååå duktig igår och lagade en fantastiskt god paj. Jag lagar väldigt lite mat, och den blir inte alltid lyckad. Men denna måste jag säga blev jättegod. Och den var rätt lätt att laga till. Det blev tom 2 pajer till slut, eftersom det blev så mycket fyllning över, eller så har vi små pajformar. Men det blir ju mer mat i frysen av det. :-)



KÖTTFÄRSPAJ med FETA

1 kyld smördeg à 250 g
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter ca 200 g
2 palsternackor ca 200 g
600 g köttfärs
2 msk matolja
500 g krossade tomater
2 dl créme fraiche
timjan
salt
peppar
200 g fetaost
16 oliver

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skala lök, vitlök och rotfrukter. Hacka lök och vitlök, riv rotfrukterna grovt.
3. Bryn lök, vitlök och köttfärs i oljan. Tillsätt rotfrukterna och låt dem fräsa med ca 5 minuter. Rör ner tomater, creme fraiche och kryddor, låt sjuda på svag värme ca 10 min.
4. Lägg degen i en ugnssäker form.
5. Fördela fyllningen på degen. Smula över fetaosten och lägg på oliverna.
6. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
7. Servera pajen i bitar.

LYCKA TILL!


Och nu har äntligen lite av våra Tradera vinster börjat ramla in. Än så länge är vi väldigt nöjda med våra köp!



Vi vann en PoP body som var helt oanvänd i stl 80. Jättefin!



Igår hämtade jag ut dessa söta Adidas skorna i stl 20. Perfekta till sommaren!



Och jag har vunnit lite Astrid Lindgren böcker. Dessa 3 vann jag för 30 kronor och de såg knappt ut att vara lästa. Jag hade aldrig kunnat sälja mina gamla barnböcker, för de är sönderlästa... Nu kanske det blir så att Ella inte kommer gilla att läsa, men jag ska försöka få henne intresserad iaf genom att ta henne till Biblioteket och att läsa hemma osv.


Igår fick jag besök av min gamla kompis Jennie som numera bor i Malmö med sin fru. Vi ses inte så ofta, så det var första gången hon träffade Ella. Hon hade med sig denna härliga tårtbit! Och cola... Yes, jag syndade igår, men det var det väl värt.
Vi pratade om att åka ner till dem och hälsa på någon gång i vår. Det är ju faktiskt inte så långt till Malmö.




Här är hon vår goa lilla tjej. Jag nämnde innan att hon åt dåligt och ville inte ha maten. Jag pratade med min barndomskompis Anna som sa att hon använde fortfarande majs-och potatispurén och blandade ut till Fia-Lisa, för att mixa med en ny smak. Så jag köpte hem det för att öva med Ella. Då helt plötsligt började hon äta allt. Vi hade fisk i någon burk, och trodde aldrig hon skulle äta det, men det gick ner det med. Det är väl så det är, plötsligt släpper det.

Däremot har hon blivit sån att hon vill inte vara själv. Vill inte sitta själv, inte ligga själv. Ibland går det en stund i gåstolen om jag lagar mat tex, men sen vill hon helst vara i famnen. Detta blogginlägget har ju bara tagit ca 3 timmar att göra. :-) Men hur gott är det inte att ha den lilla i famnen? Även ifall jag inte hinner något annat...



Snart ska vi till tandläkaren med Ella. Undra vad de ska titta på där, eftersom det inte finns några tänder ännu? Jag fick avboka min klipptid idag, eftersom den råkat hamna på samma tid som tandläkaren. Och jag skulle egentligen gått på mamma/pappa/barn gympan imorse, men Sabine var sjuk och jag kände att jag egentligen inte hade tid idag, så jag hoppade över det. Det dumma var att jag glömde avboka tiden... Nu kostar det mig 50 kronor att öppna upp mina bokningsmöjligheter igen. Slarv. Slarv. Men men, det är bara att bita i det sura äpplet!
Ikväll ska vi ändå träna, Body Pump tror jag minsann att det var. Vi tänkte testa något annat än Box och Cirkelträningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0